Cała linia kolei dużych prędkości między Warszawą a Łodzią, która ma być gotowa wraz z Centralnym Portem Komunikacyjnym, ma zagwarantowane finansowanie z budżetu państwa oraz obligacji – przypomina spółka CPK. Trwają zabiegi o pozyskanie kolejnych miliardów złotych z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) – ich pozyskanie pozwoliłoby uwolnić środki ze źródeł krajowych na inne cele.
Prezes zarządu CPK dr Filip Czernicki przypomniał, że spółka ma zagwarantowane finansowanie z budżetu państwa i obligacji, którymi jest dokapitalizowana (
łącznie 131,7 mld zł). – Na inwestycje kolejowe zostanie przeznaczonych 76,8 mld zł. To dominująca część inwestycji CPK – podkreślił.
Bez PPP, za to z tunelem pod Odolanami od razu
Nowy zarząd zmienił plany poprzedników, w których znacząca część programu CPK nie znajdowała finansowania budżetowego – była planowana do realizacji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. – To ciekawy model dla inwestycji
stricte biznesowych – ale inwestycje kolejowe zwykle nie mają tej formuły. Ich finansowanie nie powinno być przerzucane na inwestorów prywatnych, którzy w naturalny sposób oczekują szybkiego zwrotu – stwierdził prezes.
W nowej wersji Programu Wieloletniego na lata 2024-2032 urealniono – jak przekonywał dr Czernicki – także etapowanie inwestycji. Jednym z elementów było przyspieszenie budowy 9-kilometrowego
tunelu pod warszawskimi Odolanami. – Był on planowany do realizacji później, już po oddaniu do użytku odcinka Warszawa – CPK – Łódź. Stawiało to pod znakiem zapytania czas dojazdu do lotniska – wytykał błędy poprzednikom. – Wiele „szprych” z poprzedniej wersji komponentu kolejowego nie miało w ogóle zapewnionego finansowania, które miało być znalezione dopiero w odległych latach 40. Teraz mamy pełne wsparcie rządu, który zobowiązał się do finansowania projektu obligacjami – dodał.
Unia Europejska: Ponad pół miliarda złotych na projektowanie
Spółka CPK otrzymała już ponad 550 mln zł ze środków Unii Europejskiej na prace przedprojektowe i projektowe na poszczególnych odcinkach. Mowa o odcinkach:
Warszawa – Poznań (49,5 mln zł), Łódź Fabryczna – Łódź Retkinia (
łódzki tunel KDP – 59,4 mln zł),
Katowice – Ostrawa (7,5 mln zł),
Warszawa – Łódź bez węzła CPK (279 mln zł) oraz
Sieradz – Pleszew – Poznań (162 mln zł).
– To inwestycje proekologiczne, przyspieszające też ruch transgraniczny w regionie i nie tylko. Liczymy więc na dalsze wsparcie UE – zadeklarował prezes. W ostatnich tygodniach CPK złożył
kolejne wnioski o wsparcie UE, których wartość przekracza miliard złotych: 845 mln zł na budowę łódzkiego tunelu średnicowego, 74,5 mln zł na węzeł kolejowy CPK (projektowanie, pakiet pierwszy) i 79,1 mln zł na projektowanie odcinka Katowice – granica państwa.
Tyle funduszy z UE, ile da się pozyskać
– Wszędzie tam, gdzie nasze linie są elementem sieci TEN-T, będziemy wnioskować o środki unijne. Dofinansowanie będzie na różnym poziomie. Dla KDP będzie niższe, niż 85% – zapowiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Pozyskanie jak największej kwoty będzie tym ważniejsze, że – jak przypomniał prezes Czernicki – nie będzie wsparcia unijnego na budowę samego lotniska.
CPK zamierza zabiegać w Komisji Europejskiej o wyznaczenie w nowej perspektywie finansowej UE osobnej puli na koleje dużych prędkości. – Pozwoliłoby to uniknąć konkurowania o te same fundusze np. z portami oraz liniami dostępowymi do nich – uzasadnił członek zarządu spółki Piotr Rachwalski.
Tabor: PKP Intercity kupuje własny. Inni będą mogli skorzystać z poolu CPK
1,7 mld zł zostanie przeznaczonych na 15-20% własnego wkładu CPK do
poolu taborowego, który będzie osobną spółką. – Nie będziemy przewoźnikiem ani organizatorem. Chcemy jednak zapobiec sytuacji, w której któryś z przewoźników nie zdąży z pozyskaniem taboru na otwarcie linii – wyjaśnił Rachwalski.
Do zakupów swojego taboru dużych prędkości przygotowują się PKP Intercity. Według wiceministra Malepszaka przetarg na jednostki rozwijające do 320 km/h ma zostać ogłoszony po zakończeniu
przetargu na piętrowe EZT. – Środki – łącznie ok. 4 mld zł – będą pochodziły z własnych środków spółki oraz kredytów – zapowiedział.